söndag 8 mars 2009

En annan form av strävansmål

En vän berättar för mig att han tappar sina tankar hela tiden. Ena sekunden är de där, nästa är de borta, helt borta, omöjliga att återfinna. Han är i min ålder. Jag ser tecknen, jag känner igen orden, jag förnimmer tankarna och känslorna.
- Du vet vad du behöver göra, säger jag.
- Ja.
- Långsammare tempo i livet.
- Men det är ju omöjligt, jag kan inte.
- Nej, jag vet.

En annan vän berättar för mig att han är så ofantligt trött, inte sömning, utan själen är sliten. Han finner inte samma glädje i det som brukade vara roligt.
- Du behöver finna ro, säger jag.
- Ja, kanske det.
- Och komma hem.
- Vad innebär det egentligen?
- Hitta tillbaka till dig själv, leva i nuet, göra det du vill, inte det du måste.
- Det är få förunnat att leva ett liv där de kan göra det.
- Ja, jag vet. Det är ett aktivt val man måste göra, i princip varje dag, och det är inte så lätt att alltid göra det. Ibland går det inte, men man kan sträva efter det.

Inga kommentarer: