lördag 23 augusti 2008

Encitament för att börja i skolan

På buss 4 i veckan: En kille, ca 17 år, sitter och diskuterar olika gymnasium med två tjejer. Han har visst missat att ansöka till en skola vid ett visst datum och därför kommer han att bli utan det presentkort på 300 kronor som alla får som söker sig till skolan.

Vad tusan?! tänker jag, ska man få betalt för att börja i en viss skola? Sedan minns jag att jag läste någonstans förra året om ett gymnasium där man fick en bärbar dator om man började i just deras skola.

Killen på bussen är mäkta upprörd. "Ska jag inte få nåt alls nu då?!" " Jag har aldrig gått i en skola där man får något," säger en av tjejerna. Killen lyssnar inte, han tänker högt: "Vad får man när man fyller år då? Får man något då? Jag fyller ju år snart." Tjejerna betraktar honom tyst och svarar undvikande, de vet inte. Och det ter sig rätt tydligt att tjejerna inte har valt sin skola av samma anledning som killen.

På t-banan i veckan: Två killar som gick i samma klass i 9:an har precis börjat första ring och de jämför sina gymnasieskolor med varandra. Kille1 ska bli målare och går i skolan i Nacka. Han beklagar sig mest över att det finns ingen bra skolgård och att rökrummet är för litet. Kille2 går en mer teoretisk inriktning och han läser på en skola i stan. Där får de 35:- varje dag att äta för. Kille1 blir en aning upprörd.

Inga kommentarer: