torsdag 14 augusti 2008

Välutbildade (och kanske lite hjärntvättade) barn

När jag ville byta vfu-plats och testa att vara på en friskola så hittade jag en i mitt basgruppsområde som verkade passa min inriktning. Skolan arbetar efter L. Ron Hubbards material och jag är medveten om att det innebär att en scientologianda är inbakad i verksamheten. Vilket gör det ännu mer intressant - ur en neutral synvinkel. När jag sedan såg en film på skolans hemsida där de yngsta eleverna berättar om de olika barriärerna (skoltrötthet, förvirring, ointresse och med ilska) man kan behöva ta sig igenom, så blev jag helt fascinerad. Som hjärntvätt. Det skulle vara jätteintressant att se hur det fungerar i verkligheten.

Så jag har bett min kontakt på Utbildningsförvaltningen att kontakta skolan och höra ifall jag kan få en plats där. Idag ringde min kontakt upp mig och frågade ifall jag var medveten om vilken sorts skola det är. "Den är väldigt speciell", sa hon och försökte på olika trevande sätt klura ut vad jag ansåg om det hela egentligen.

Scientologi och dianetik ger jag inte mycket för. När jag var tonåring var jag med en kompis och gjorde ett personlighetstest som scientologerna hade. Det var fullkomligt nedvärderande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilken vågad VFU-plats. Frågan är kanske inte om du "vågar" utan om de vågan ha dig där. Det går ju inte att komma ifrån att skolan/pedagogerna känner av en viss kontroll, när vi är där och askulterar..;-)

Lisas syster sa...

Nej, jag vet, men rektorn har sagt att jag är välkommen, så jag hoppas att det går vägen. Kan nog bli intressant att se!