lördag 9 augusti 2008

Ett potentiellt miljöhot i mitt kök

Vill gärna byta ut mitt kylskåp. Undrar vad jag kan kräva av husvärden. Kylskåpet lever ett eget liv. Reglaget som ska styra kylan gör ingen skillnad, oavsett om jag sätter den på lägsta eller högsta kyla. Det hela styrs av kylfacket (som bara tar upp onödig plats). Nu har jag precis avfrostat frysfacket. Reglaget står på lägsta, men kylskåpet håller nästan -20. Sakta, men säkert, växer sig isen till runt frysfacket. Om några månader är det en stor isblobb som hotar att ta över kylskåpet och det är svårt att hålla mer än -4, även om reglaget står på högsta kyla. När jag sökte på modellen på nätet så hittade jag en bruksanvisning. Där står det dock att jag ska avfrosta var 14:e dag. Undrar just hur gammalt kylskåpet kan tänkas vara. I bruksanvisningen stod det 1909-04. Hade det stått 1959 hade jag kanske kunnat tro på det.

Inga kommentarer: