Sjuåringen har nu i 1:an fått börja om med siffror och alfabetet, fastän hon kan det alltför väl. Visst är det bra med en genomgång, men hon borde också få utmaningar på sin egen nivå, kan jag tycka. "Så är det i kommunala skolor", säger min pappa krasst. Tyvärr är det väl så. Det finns ingen kapacitet att även möta de barn som kanske har mer kunskap än övriga barn. I dagens skola är vi alltför inriktade på att försöka hitta ett sätt att kunna bemöta de barn som ligger efter den stora klungan, de som behöver hjälp att komma ikapp, istället för att utmana de som ligger före klungan. Fast det senare gjordes inte när jag var liten heller (inte för att det gällde för mig, men min kära väninna Mary var (är) smartare än många av oss).
På Kunskapskanalen visas just nu "Skola för smarta", där de följer bl a en dansk tjej som nu är vuxen och har gått med i Mensa (Jag känner igen min unge i Mensas material om barn: "Mitt barn retar upp kamrater, lärare och andra genom att alltid rätta dem, göra tillägg, eller börja diskutera saker"). Av TV-programmet framgår att begåvade elever ibland kan upplevas som besvärliga eller konstiga och i stället få diagnosen damp eller autism. När tjejen träffar andra medlemmar i mensa och vi får veta att de har haft en väldigt lång och utdragen diskussion om huruvida man säger använda en kulspetspenna, eller klicka igång, eller tända den, eller trycka på den, så har jag full förståelse för att diverse diagnoser kan ges till dessa människor.
lördag 30 augusti 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar