lördag 30 augusti 2008

Grannsamverkan

Min mor blir irriterad på en kvinna som sätter reklam om sitt företag på anslagstavlan i deras port. Jag undrar om det inte finns värre saker att bli upprörd över. Tydligen inte just då i alla fall.
- Hon tar ju upp över 80% av anslagstavlan!
- 80%? Jaha? Finns det någon regel för hur stor yta man får ta upp av en anslagstavla i porten på det hus man bor i?
- Ja, det är klart! Den där anslagstavlan tillhör Hyresgästföreningen och hyresbolaget. Deras papper ska sitta där. (Needless to say: min mor hör hemma hos en av anslagstavlans ägare.)
- Jaha ja, men om det ändå är tomt så kan väl vem som helst få sätta sina papper där?
- Nej! Man kan inte bara använda vilken anslagstavla som helst, det klassificeras som egenmäktigt förfarande när hon nyttjar den.
- Är du allvarlig nu?
- Ja, det är klart, jag ska meddela henne att vi ringer polisen om hon fortsätter.
- Men snälla, det är väl bara att ta ned pappren och kasta bort dem.
- Ja, det kommer jag ju att göra ifall hon inte tar ned dem själv, men jag vill inte kasta bort dem. Hon måste ju få en chans att spara dem, hon kanske vill använda dem någon annanstans.
- Så du vill vara hjälpsam?
- Ja, det är klart!

Min mor har börjat identifiera sig själv med Mrs Bucket i "Skenet bedrar". Det kallar jag sann självinsikt.

Inga kommentarer: