lördag 2 augusti 2008

Proud not to be

Trist att det blev regn när det nu är dags för Prideparaden. Eller demonstrationståget, som det en gång väl mer handlade om. Vi avstod från att följa lämmeltåget idag i alla fall. Även om sjuåringen gillar de flärdigaste utstyrslarna.

Igår diskuterade jag (än en gång) Pridefestivalens regnbågsflaggor på SL-bussarna med en kompis. Han höll på och gjorde reklam till en av lastbilarna som skulle gå med i paraden. Det visade sig dock att han var något av en homofob. Med människorespekt. Vi kom att jämföra våra personliga upplevelser där homosexuella hävdat sig och krävt att bli uppmärksammade; mest personal inom skola och fritidshem, genom på föräldramöten. Vi var överens om att man inte bör tvinga på barnen kunskaper kring sexualitet bara för att någon använder sig av ordet "bög" i samma mening som "djävla". (Bara för att någon yppar ordet "fitta" eller "subba" så vill jag inte omedelbart delge dem alternativa "balle" eller "kuk".) Sedan ska man självklart vara öppen för att informera barnen om att det finns olika sätt att leva på, när tillfället ges. Att t ex kvinnlig personal går omkring och klargör att de har en flickvän ter sig för mig en aning udda. Som om jag skulle gå omkring och meddela att jag är singel - men annars sannerligen dras till män! - eller att min kompis dagligen skulle förklara att han är gift - med en kvinna! Det känns en aning oväsentligt. Om det däremot finns någon på t ex arbetsplatsen som är fientligt inställd eller mobbar någon som är homosexuell så skulle jag reagera väldigt kraftigt. Lika kraftigt som jag skulle reagera på om någon betedde sig illa mot någon som är hetero.

Inga kommentarer: