tisdag 17 juni 2008

Du behåller din plats i kön

Tidigare har det aldrig varit något problem att beställa personbevis från Skatteverket och de brukar komma hem med snigelposten inom några dagar. Nu har jag dock varit i kontakt med självbetjäningen två gånger under de senaste två veckorna och inget papper har kommit. Så idag ringde jag för att prata med en levande människa.

"Ditt samtal besvaras av 119 (sic!) handläggare. Din plats i kön är nummer 21."

Smart att tala om hur många som arbetar med att besvara samtalen. När det är så många så blir man ju mer benägen att vänta kvar. Fast det beror väl på. Min gravida väninna som ringde Försäkringskassan härom dagen, i något ärende kring den framtida föräldrapenningen, fick veta att det var ungefär 200 före henne i kön. Då hade hon nog gärna velat veta hur många som arbetade med att besvara samtalen. 500 st hade kanske hindrat henne från att lägga på.

Att jag sedan blev en aning misstänksam vid "din plats i kön är nr 18", därefter "du kopplas till en handläggare", det ringde i 30 sekunder, och sedan fick beskedet "din plats i kön är nr 11", är en annan sak. Då fick jag en bild i huvudet av en av de växlar som jag arbetat i, där benägenheten att svara (fastän de var inloggade) varierade hos mina kollegor. Jag tänker på mottot "varje krona från din lön kommer från dina kunder" som min nuvarande chef har på väggen. I den växeln i mitt huvud var vi ju inhyrd personal och då har det väl mindre betydelse vilken service man ger.

Inga kommentarer: