tisdag 3 juni 2008

Lycka eller Satan

Läraren som håller i den kurs jag nu går på högskolan har givit flera vettiga exempel på människors olika uppfattningar. T ex kanske ett barn som invandrat från förslagsvis Mongoliet (eller ett barn fött i Sverige, för den delen, kan jag tänka) inte skulle förstå varför vi kallar "andra världskriget" för just det andra i ordningen. Det borde, rimligtvis, finnas ett första världskrig. Och tiden mellan 1:a och 2:a så hade ju inte det 1:a någon siffra, för då var det det enda världskriget. I ett land som inte tillhör västvärlden, däremot, kanske det inte alls nämns några världskrig. Kanske nämns det andra krig. Och vid samma tid som dessa, "våra" världskrig, utspelade sig kanske något helt annat, oerhört väsentligt, inträffade i ett land utanför den del som berördes av våra världskrig. Det är nog rätt bra att ha i åtanke - och glöms lätt bort - när vi bemöter eleverna.

Jag tänker på det idag, när jag på morgonen får förklara en svensk symbol för en invandrad, iransk, pappa. Mitt i allt kaos (åk 0-2 skulle ha friidrottsdag och alla elever sprang omkring som yra höns med myror i brallorna och undrade var de skulle befinna sig) tar en pappa till en flicka i sjuåringens klass tag i min axel och pekar ovanför mitt huvud. Jag vänder mig om och tittar. En silverfärgad hästsko är uppspikad som ett U ovanför dörren in till våra sjuåringars klassrum. Jag har sett den någon gång tidigare och tänkte då att det var lite udda, men reflekterade inte djupare över det hela.

- Du, vad är det, va?
- Jaa, det är för tur. Alltså, lycka, bra saker...
- Jahaa, är det så i Sverige?
- Ja.
- Okej. Vi ses.
- Vi ses.

Det får mig att stanna upp, mitt i att packa sjuåringens ryggsäck, och fundera över vad en hästsko kan betyda för mannen - och varför jag aldrig kommer mig för att fråga sånt under samtalet.

När jag nu tänker efter så kom hästskon upp efter arbetet eleverna gjorde med djuren på bondgården och jag var ju själv med när läraren fick plocka upp hästskon ur en tunna på bondgården som hela klassen besökte. För oss betyder det tur att hitta en hästsko, för någon annan kanske det är tecknet för Satan. För oss ska den skydda mot onda väsen, för någon annan kanske den säger `monster, välkomna´.

1 kommentar:

Anonym sa...

JaG önskar dig också lycka till i morgon...just nu känns det lite jobbigt tycker jag....alla teorier i ett enda virrvarr...vad ska jag möjligen göra av alla teorier och begrepp i morgon..;-))