måndag 9 juni 2008

Omdöme eller betyg - eller självförtroende

Björklund säger okej till skriftligt omdöme i skolan fr o m åk 1. I Aktuellt nyss frågade intervjuaren en lärare:
- Känner du vånda inför att lämna skriftligt omdöme?
- Nej...inte mer än att det blir ytterligare administrativt arbete.

Däremot tycker läraren som blir intervjuad inte att det verkar stärka de lågpresterande barnens självförtroende att få omdöme. Nä, tro nån de´.

Allt för att föräldrarna ska kunna hålla bättre koll. Kommer det verkligen att bli så mycket skillnad på den fronten? Tog inte LUS och andra tester hand om den saken? Jag är kluven; på ena sidan står jag som förälder och på den andra som lärare. Som förälder vill jag ha koll, men som lärare vill jag absolut inte ha mer glädjedödande administrativa uppgifter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas att du får njuta av lite frihet nu efter terminslut. Själv njuter jag ngt alldeles förträffligt..;-)) (Skitskönt att AOU2 är över om jag för säga mitt:-)). Ha det fint!