fredag 6 juni 2008

Fundamentala frågor på kvällskvisten

Det har varit en lång och händelserik dag. Den avslutades hemma hos goda vänner och sjuåringen kom i säng runt 22. Fem minuter efter att vi sagt godnatt så ropade hon in mig i sitt rum. Hennes fråga överrumplade mig och fick mig ned i fåtöljen.
- Var var pappa någonstans när jag föddes?
- Tjaa, han var hemma...
- Här, hemma?
- Nej, han var väl hemma hos sig.
- Jaha...ni hade redan skilt er då?
- Ja...alltså, det var ju ett par månader innan dess (som han träffade M, ville jag tillägga, men höll mig).
- Jaha...
- Hur kom du att tänka på det?
- Jag tänkte på det där kortet när jag precis är nyfödd och ligger vid ditt bröst och jag såg inte pappa någonstans. Så där som på TV, där pappan står brevid.
- Nej, det var ju min faster L som var med mig. Och morfar och I väntade utanför.
- Så...det var någon gång i...ett, två...januari som ni skilde er?
- Njae, det var runt jul och nyår, så det var lite mer är två månader innan du föddes då.
- Mhm...faster L, jag minns inte henne...
- Morfars syster, min kusin Ls mamma.
- Jaha, nu minns jag! Hur gammal är din kusin?
- Han är, få se nu...17 år.
- Hur mycket äldre än mig är han?
- 10 år.
- Hur mycket äldre än han är du?
- 19 år.
- Oj, oj, oj! Hur mycket äldre än dig är morfar?
- 20 år.
- Oj! Hur mycket äldre än morfar är mormor?
- 1 år.
- Ja, just det, så var det! Och morfar fyller år snart, va?
- Mmm....

Efter några vändor till med olika datum och åldrar så lade hon sig sedan till rätta.

Inga kommentarer: