onsdag 25 juni 2008

Fattiglapp gör så gott man kan

Sjuåringens bästa kompis Lenita ska åka till Spanien i några veckor. När de kommer hem ska de åka upp till mormor i Norrland. Vid tandborstningen i morse säger sjuåringen:
- Lenita måste ha väldigt mycket pengar.
- Hur tänker du då?
- Om hon kan åka både till Spanien och till Norrland, det måste ju kosta massor.
- Jo, fast det är inte hon som har pengarna, det är hennes föräldrar.
- Ja, det var så jag menade.
- Jo, men så är de ju också två stycken vuxna, och de jobbar, så de får båda mycket pengar. Sedan kan de spara en del av det. Jag är ensam, bara en person, och dessutom så går jag i skolan, då får man inte lika mycket pengar som när man jobbar - och därför kan vi inte heller spara något.
- Jag ska spara min veckopeng hela tiden, så vi kan åka någonstans.
- Fast det ska du inte behöva, det är inte dina pengar som ska betala saker, det är ju mina pengar. Vi får försöka till nästa år och verkligen snåla så kanske vi kan spara och åka någonstans.
- Ja, jag ska inte köpa en enda sak.

Inga kommentarer: