måndag 2 juni 2008

Världsomvälvande

Precis innan jag skulle stänga av TVn och gå och lägga mig igår så zappade jag runt och kom att fastna vid ett inslag. Programmet måste ha varit Existens. Det handlade om (som jag uppfattade det) hur en forskare skulle titta på hur hjärnan fungerar när en person blir påverkad av religion och sedan skulle forskaren försöka simulera samma signaler - och därav påvisa att det som religion gör med oss bara är något påhittat i hjärnan. Alltså i ett nötskal; religion har ingen betydelse, eller det spelar i alla fall ingen roll vilken religion vi påverkas av. En av forskarna sa:

Vissa människor kan tolka en upplevelse som något religiöst, medan andra människor tolkar den som något annat konstigt.

(Vilket i o f s visar vad just han tänker om religion generellt.)

Jag fastnade vid inslaget då det nu är bara två dagar kvar till jag ska skriva en tenta kring behaviourismen (där fokus inte ligger på hjärnan) och kognitivismen (där hjärnan verkligen ligger i fokus). Jag tänker också att det inte borde finnas så mycket mer att upptäcka längre om hur vi utvecklas, men vem vet. Om några årtionden kanske vi t o m kan styra hjärnans impulser helt - och vi utvecklas i en helt annan riktning.

Inga kommentarer: