torsdag 12 juni 2008

When in Rome...

Fyra dagar innan helgen fick sjuåringen en kalasinbjudan till i helgen. I morse fick hon en till. Det kalaset är imorgon. Det är vid dessa tillfällen som jag är glad över att jag hamstrar presenter. Så snart jag ser något billigt, men fint, som kan passa som present så köper jag det. Oavsett tid på året. Sedan hamstrar jag tills dess det kan behövas. Under våren/sommaren fyller de flesta av sjuåringens vänner år, så då behövs det. Och jag totalvägrar presenter över ca 75 kronor per unge.

Det är dock nästan värre med att hålla koll på att det finns något glutenfritt alternativ till sjuåringen på varje kalas. Det blir ofta flera samtal innan kalaset. Jag erbjuder mig alltid att ta med egna produkter som sjuåringen kan äta, så att de som håller kalaset inte behöver tänka på det. Ofta vill de ändå servera något som alla kan äta tillsammans, som t ex glass, vilket är jättebra. En aning mer frustrerande har det varit att ha dessa allergisamtal med de föräldrar som är invandrade, men det har hittills löst sig (oftast genom att jag tar med något ätbart till sjuåringen). Inför morgondagens kalas inträffade dock det hittills klurigaste samtalet, med en mamma från Sri Lanka:
- Jo, det är ju så att sjuåringen är allergisk mot vetemjöl...
- Aha, vetemjöl, okej.
- ...och korn och råg. Så jag tänkte höra vad du kommer att servera, är det glass?
- Glass, ja, det är bra.
- Ja, eller är det tårta?
- Glass och tårta, ja.
- Jaha, du har båda, då går det ju bra. Ska du ha några kakor? Vi kan ta med kakor, det är inga problem.
- Kakor, ja, jag ska köpa.
- Nej, det behövs inte, vi har det hemma.
- Nej, vi har inte hemma, jag ska köpa.
- Eh, nej, men jag har mat som sjuåringen kan äta här hemma, det går bra.
- Aha, mat, köttbullar och makaroner.
- Eh, köttbullar? Ska ni servera mat? Jaha, men makaroner går inte heller, det är också vetemjöl i.
- Aha, inte makaroner!
- Nej, precis, men det kan jag ta med, det är inga problem.
- Aha, jag köper makaroner.
- Nej, det har vi hemma.
- Jaha, hemma?
- Ja, alltså...eh, okej, köttbullar då, vilka köttbullar har du? Vissa köttbullar är det vetemjöl i.
- Aha, vilka äter ni hemma?

Efter några vändor med förklaringar till och några stunder av konstig tystnad, så bestämde vi (tror jag) att jag kommer över imorgon och tar med mig mat.

Inga kommentarer: