söndag 22 juni 2008

Ge mig en krokig gurka, för tusan

Det känns som väldigt många år sedan jag först hörde talas om att gurkorna (enligt direktiv från EU) som säljs i Sverige inte längre får vara krokiga. När det sedan emellanåt har dykt upp några lådor med väldigt krokiga gurkor i någon affär har jag funderat över det där - har det blivit tillåtet igen? Innan jag klivit ut ur affären har jag glömt mina funderingar och sedan gått hem med mina krokiga gurkor.

När jag läser Gunilla von Halls krönika i SvD idag så inser jag att det fanns annan idioti i de där begränsningarna också, t ex:
..."skillnaden mellan den minsta och största auberginen i samma paket får inte överstiga 20 millimeter"...


Jag är rätt tacksam över att jag aldrig läst dessa regler. Samtidigt skulle det vara intressant att höra vilka anledningar som egentligen ligger bakom dessa absurda beslut.

Inga kommentarer: