fredag 20 juni 2008

Olämplig som lärare

Jag tycker att man ibland är för snäll idag när det gäller att avråda studenter under utbildningstiden, det är ganska grymt att släppa igenom dem som uppenbarligen inte kommer att klara av yrket.

Jörgen Ullenhag, utredare om lärarlegitimationer, i Lärarnas tidning 11/08.

Vilket jag håller med om. Min handledare hade vid ett tillfälle en student som hon ansåg helt uppenbart inte var lämplig som lärare. På flera vis var det tydligt att studenten inte skulle klara av att arbeta i skolan och bemöta eleverna. Detta förklarade handledaren för högskolan, men deras svar var något i stil med att studenten måste får tre liknande omdömen - från tre skilda vfu-platser. Vilket ju inte är möjligt, då studenten inte söker sig någon ny plats. Ytterligare en lärare på vfu-platsen gav samma omdöme, men studenten fick ändå studera vidare. Det låter inte rimligt för mig.

Dessutom, som student, skulle jag ju verkligen vilja byta vfu-plats för att försöka bevisa att jag kan få ett bättre omdöme. Eller få bekräftelse på att jag borde fundera på en annan karriär.

Inga kommentarer: