tisdag 10 juni 2008

Reggio Emilia

Aktuellt visar nu ett inslag från Reggio Emilia i Italien, dit förskolepersonal från hela norden vallfärdar. Av inslaget framgår det att de i övriga Italien inte ens verkar veta vad en Reggio Emilia-inspirerad förskolemiljö innebär.

I början av min inriktning på Lärarhögskolan (förlåt, Universitetet) så kändes det som att vi blev nära på hjärntvättade med fokus på Reggio Emilia. Jag skulle gärna ha sett en mer övergripande information om de olika inspirationsinriktningarna som (ännu) influerar förskolans verksamhet. Dessutom är det så få grundskolor som är utformade på ett Reggio Emilia-inspirerat sätt, så när RE-barnen börjar skolan blir många av dem väldigt frustrerade.

Jag vet inte jag, det känns om att det krävs krafttag för att skapa bättre ledarskap från vuxna för barnen, så att vi kan ta oss ifrån det fria förhållningssätt som gällt de senaste ca 30 åren. Barn måste få vara fria individer och utvecklas individuellt, men de kan inte leda sig själva och vara mogna nog att sätta upp mål för framtiden, när de själva är t ex 7 år. De behöver ett kompetent ledarskap som kan ge dem fullgod vägledning och goda möjligheter att bli bra samhällsmedborgare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har varit på Reggio Emilia förskola på studiebesök (är förskollärare) och det jag tog med mig därifrån var en otroligt inspirerande miljö och hur barnen på småbarnsavdelningen hade skapat underbara små elefanter i lera! Små barn kan så mycket mer än vi tror, bara vi ger dem verktygen, möjligheter och ispiration!:)