torsdag 5 juni 2008

Myndighetsfasoner - eller idioti

Vid denna termins början fick vi väldigt mycket information om det block med fyra kurser som vi skulle läsa under våren; tider, vilken ordning vi skulle läsa kurserna i, mål o s v. En av kurserna skulle examineras med en tenta i en sal: en salstenta. Det är inte så vanligt på Lärarhögskolan (vilket jag är rätt tacksam för) och därför har det uppkommit frågor kring denna tenta under hela terminen. I årsskiftet gick Lärarhögskolan över till att höra till Stockholms Universitet och, mig veterligen, så förekommer det fler salstentor på SU än på LHS. Till detta hör att vi studenter även började tillhöra kåren på SU. Vid det här laget vet ni nog vad jag tycker om kåren. Jag såg ingen anledning till att tillhöra den på LHS och såg nu ännu mindre anledning att tillhöra den på SU. Igår var det min (och några hundra andras) tur att ha denna salstenta.

I informationen i början av terminen (alltså i januari) stod det dock något i stil med att för att kunna skriva salstentan så måste vi studenter se till att betala kåravgiften, få vårt studentkort, ta det till kårexpeditionen och där skaffa ett märke som man fäster på kortet som visar att man är berättigad (har betalat) till att skriva tentan. Inom kort insåg någon att det nog vore bra ifall en kårexp. fanns på plats på LHS på Kungsholmen (och inte bara i Frescati), vilket jag tyckte var ovanligt klarsynt. Flera dagar har sedan gått åt för flera av oss till att ta reda på var finns denna expedition, när har den öppet, passa öppettiderna och tillslut få vår lilla klisterlapp på kortet. Ändå var vi ute i väldigt god tid: någon månad innan det behövdes. Killen som stod bakom disken var måttligt intresserad av att vara behjälplig och hade noll förståelse för att vi (imbecillerna på LHS) inte visste hur man gick tillväga för att införskaffa denna lilla klisterlapp, detta ovärderliga bevis som skulle tillåta oss att avsluta studierna denna termin.

När jag så sitter på mitt sista seminarium för terminen förra veckan så är det en av de unga blondinerna i klassen som med "clueless-aktig" ton på rösten frågar läraren:
- Det är någon som har sagt att de har läst någonstans att vi visst behöver ha något märke eller nåt för att kunna skriva tentan nästa vecka, och det har inte jag, så jag undrar hur det är med det...?

Allt jag kan tänka är: lilla, lilla gumman. Sedan tar läraren till orda och bisarrt nog rycker hon på axlarna och säger:
- Här på LHS bryr vi oss inte om det. Jag struntar blankt i det, det är ju bara viktigt för kåren, att ni har betalat. Det är ett krav från SU, inte från LHS. Om tentavakten är en gammal räv så kommer han kanske att skriva en notis på er tenta att ni inte hade något studentkort, men det bryr ju inte jag mig om när jag rättar era tentor sedan. Så det går lika bra utan.

När vi skrev tentan igår så fanns där en tentavakt som var en gammal räv. Han ville absolut inte se studentkortet, bara id-kortet (och då menar jag det som alla vuxna har, även de som inte läser på en schizofren högskola).

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha...ja det verkar vara lite olika om man går på campus frescati eller campus konradsberg..;-))