fredag 27 juni 2008

Jobbiga kunder på Apoteket.

Det är sällan (eller aldrig) som jag hör ord som "bra service" i samma mening som "personalen på Apoteket". När personalen på Apoteket utbildas (alltså inför sitt jobb på Apoteket) så borde de även få gå en kurs i service och hur man bemöter människor (läs: kunder).

Jag kan ibland tänka att om det inte fanns något monopol, utan en enskild apotekare som skötte sitt eget apotek, så skulle denne person - och den apotekarens personal - vara mycket mer serviceminded.

När jag läste en hotellutbildning för några år sedan så fanns det även en utbildning för personal till apoteket (pharmaceut? minns inte) på skolan. En dag delades alla utbildningar upp i grupper och sedan skulle vi presentera våra respektive utbildningar för varandra. När det blev apotekspersonalens tur led jag. För deras skull. Några vägrade tala inför oss andra, några försökte, men stakade sig och svettandes ymningt under tiden och resterande gjorde ett rätt bra jobb, men verkade göra det pliktskyldigt. De längtade nog till den dagen de hade en disk mellan sig och oss andra.

Inga kommentarer: