måndag 14 juli 2008

Barns kärleksbekymmer

Sjuåringen har besök av jämnåriga klasskompisen Josefin, som aldrig tidigare varit hemma hos oss. Josefin gör stönande avundsjuka ljud för att sjuåringen har så stort rum och för att hon har så många leksaker. De leker med Barbiedockorna och Josefin undrar vem det är som är pappa till den gravida Barbiens bebis. Sjuåringen vet inte riktigt, men kommer snart på: det är Ken. Josefin tycker att de då bör gifta sig. Sjuåringen tycker inte att det är så viktigt, men funderar på saken. Då kopplar Josefin till verkligheten:
- Är du kär i någon i klassen?
- Nej...
- Om du skulle gifta dig med någon i klassen, vem skulle det vara?
- JAG vet inte...! Vi är ju barn, vi kan inte gifta oss.
- Nej, men om barn fick gifta sig, vem skulle du då välja?
- Jag vet inte...
- Inte jag heller.
- Är du kär i någon i klassen?
- Nej. Jag är inte ihop med någon nu.
- Har du varit ihop med någon?
- Ja, fem stycken!
- Oj! Jag har aldrig varit tillsammans med någon...

(Jag har dock snabbt insett att man minst får halvera det Josefin säger...)

Inga kommentarer: