tisdag 15 juli 2008

Tjuvlyssnat: Sund och laglig eller osund och olaglig

På tunnelbanan mellan Fridhemsplan och centralen: en tjej som snart ska fylla 15 och en kille i 11-års åldern råkar sätta sig intill varandra, de känner varandra genom föräldrarna. De samtalar avslappnat, men lite stötvis i början. Det lossnar dock när tjejen fingrar på sin mobil och nämner en låt som hon laddat ned.
- Den är jättebra. Fast nu får jag typ inte ladda ned något mer, mamma är typ förbannad på mig. Jag har laddat ned så många låtar till mobilen från nätet. Vi har typ fått räkningar på 7750 kronor.
- Oj! Jag har aldrig laddat ned en låt, men en kompis sa att man kan typ gå in på Limewire och göra det.
- Mm, fast det är inte lagligt, det finns ju typ lagliga sajter.
- Ahaa...
- Ja, och jag får bara 500 kronor i månadspeng, så nu ska mamma typ dra in de pengarna också. Jag vill egentligen ha hela barnbidraget, men det får jag inte. Hon sparar resten till mig tills jag är typ 18 år.
- Vad jobbigt.
- Jo, jag är ju sur över det nu. Fast jag vet ju typ att jag inte kommer vara det sen, då när jag får alla pengarna.
- Jag har bara 100 kronor i månadspeng. Fast det är typ bara till godis och sånt.
- Jag får 500, men jag behöver inte köpa kläder då. Jag äter inte godis, jag äter typ bara fullkorn och sånt, som quinoa.
- Vad är quinoa?
- Typ ris med skalet kvar. Jag fikar ibland. Sen så dansar jag ju och går på gymnastik.
- Jag brukar inte fika, men typ ibland på fredagar gör jag det.
- Har du en särskild dag när du fikar?
- Nej, alltså typ...

Då klev de av.

Inga kommentarer: