lördag 5 juli 2008

Din del är inte min del

Det ringer en dam till min chef, hon vill att han ska beställa en plats i telefonkatalogen "Din del". Han säger att han hellre betalar till Google, för att företaget ska komma högt upp på deras listor vid en sökning. Damen säger:
- Men om du ska leta efter ett företag i ditt närområde som ska utföra något specifikt, säg t ex lägga nytt tak, då slår du ju upp det i Din del.
- Nej, det gör jag inte. Jag går in på Google.
- Men det gör inte alla andra, det är därför du behöver synas i Din del.
- Jag har frågat alla mina nya kunder hur de har hittat mig. Alla fann mig genom en sökmotor på nätet.
- Det kan inte stämma, det är många som använder Din del.
- Ingen av dem är mina kunder i alla fall.

Och så fortsatte samtalet en stund till, min chef blev rätt irriterad och nära på la luren (klickade bort samtalet). Vilket han brukar göra rätt omgående när försäljare ringer, men den här gången ville han vara vänlig. Tji fick han.

Det var många år sedan jag använde en telefonkatalog i pappersformat, annat än kartdelen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja telefonkataloger känns väldigt jobbiga och klumpiga när man har tillgång till internet.

Anonym sa...

ni har aldrig tänkt på dom som är 50+ och aldrig har andvänt sig av internet, ska dom inte få ta del av era tjänster ?

Lisas syster sa...

Linus: Jo, det kunde ju vara trevligt om det även kommer kunder som hittat firman via telefonkatalogen t ex, men just vara med i även "Din Del" är kanske att gå till överdrift. Kostnaden överstiger efterfrågan, så att säga.