fredag 11 juli 2008

Har ni fest eller...?

Min närmaste väninna från parallellklassen i årskurs 9 i grundskolan frågar ifall jag har kvar skolkatalogen. Varje år det blir ett jämnt antal år sedan vi gick ut skolan så pratar hon om att det är dags att ordna med en klassträff. Nu verkar det bli verklighet, men hon behöver katalogen, då skolan inte vill lämna ut namnlistor. Jag letar fram katalogen. Sedan strosar jag nedför Memory Lane. Herregud, var vi verkligen 6 st parallellklasser i högstadiet? Inte undra på att det var lite väl mycket att hålla ordning på för lärarna. Redan i 5:an var vi nästan 30 elever i klassen, och det höll i sig. Ändå kändes det aldrig som så många. Jag ser skoltiden med andra ögon nu. Jag ser detaljer, elever, händelser i ett annat ljus, ur ett annat perspektiv. Jag ser bristerna, jag minns de ljusa glimtarna. Jag ser problemen och barnen som inte mår bra - precis som jag ser dem idag i skolorna. Var finns skillnaden då? Finns det någon skillnad? Elevgrupperna/klasserna borde minskat i elevantal, men icke. Har lärartätheten ökat? Icke.

Inga kommentarer: