onsdag 2 juli 2008

Vad då gravid?

Sjuåringen är besatt av graviditet. Hon leker att hon är gravid, hon pratar om graviditet. Så har det varit i ungefär 3 år. I begynnelsen av hennes intresse så önskade hon sig en gravid Barbie, som hon sett i en affär. När jag väl gick med på att köpa den, så var den slut. Morfar sökte riket runt och fann den i Uppsala. Intresset för Barbien (som har en vändbar mage; utåtbuktande eller platt) höll i sig i litet mer än ett år.

Igår råkade sjuåringen se en stund på Sjukhuset på TV3 och ville därför se det även ikväll. Vilket hon nu gör. Där är en gravid kvinna som vill ha epiduralbedövning. Sjuåringen ser förvirrat på mig och undrar vad det är för fel på kvinnan, har hon ont i ryggen?
- Nej, hon har värkar och då får man ont runt på ryggen.
- Värkar?
- Ja, hon ska väl föda snart, men de måste vänta till bebisen kan komma ut.
- Är hon gravid?!
- Ja, förstod du inte det?
- Neeeej. Killen som står brevid, är det hennes kille?
- Ja, det antar jag.
- Men, tjejen ser ju ut som att hon är kanske 10 år.
- Va?
Jag tittar noga och ser att tjejen ser väldigt barnslig ut, ung, naiv. Så skriker hon också mycket och beklagar sig högt. Jag diskuterar med sjuåringen ifall hon verkligen ska se fortsättningen; det är inte alltid glatt och trevligt när någon föder. Sjuåringen tycker ändå att det är bra.

Inga kommentarer: