måndag 21 juli 2008

Lyxfällan: någons verklighet

Chefen såg "Lyxfällan" för första gången för några veckor sedan. Han fnös åt hur folk har försatt sig i den sitsen att de inte kan ta sig ur det hela; själv jobbar han vidare och kämpar på för att aldrig hamna i den ekonomiska krissitsen.

Även om jag kan tänka mig att hela upplägget på progammet är lite fabricerat, så har jag full förståelse för hur vissa av de som är med i programmen har hamnat där. Det är inte direkt svårt. I kvällens program verkar det största problemet vara att killen är biltokig och slösar mycket pengar på bilar, vilket killen själv kommenterar med att "alla mina kompisar har bilar och allt kretsar kring bilar". Tjejen har sämre lön än mannen och de har totalt stelt delad ekonomi, något jag aldrig fattat hur man kan ha när man väl är sambos. Jag känner igen hela situationen, hela bilden av deras förhållande, från hur en väninna tidigare har haft det.

Konstigt nog har jag bara sett par, bestående av en man och en kvinna, som sökt hjälp i Lyxfällan. Eller det kanske inte är så konstigt. Andra par kanske inte försätter sig i den knipan. Eller så är de kloka nog att inte fläka ut sina liv på TV3.

Inga kommentarer: