lördag 19 juli 2008

Stand by, felsökning pågår

Igår åkte jag spårvagn med sjuåringen. Tyvärr var den sponsrad av Fortum, företaget som jag inte gillar just nu, men ombord hittade jag en liten folder: "10 enkla sätt att spara på din hushållsel", som kändes aktuell.

Häromdagen diskuterade jag med min väninna hur pass mycket min kyl kan tänkas dra i el. Min kyl installerades nog under 60-talet. Jag har bett att få den utbytt, men icke sa nicke. Jag använder bara halva, då jag inte når högst upp (strax under taket, knappt långa bekanta når dit) och en fjärdel av kylens utrymme täcks av ett värdelöst kylfack som jag inte använder. Enligt foldern: "En nyare kyl och frys drar upp till ca 1000 kr mindre el per år än en gammal." Framgår ju inte hur gammal och hur ny, men det säger sig ju självt att jag säkert skulle spara pengar på att byta till en nyare kyl.

Jag har ju en ny frys, den använder jag mer än kylen. Häromdagen kom grannen in och frågade ifall jag ville ha några varor ur deras frys. De skulle resa till hemlandet under en månad (som de alltid gör under sommaren) och skulle stänga av frysen. Hon ville inte kasta de oöppnade varorna. Undrar just vad de sparar på att stänga av frysen i en månad? 15 kronor? Och hur mycket mer kraft krävs det sedan när den väl ska startas upp igen? Sånt funderar jag över: är det verkligen sunt att alltid stänga av t ex datorn helt, tar det inte mer ström att starta den, istället för att låta den sova ett tag? Jag vet att någon sa mig en gång att lampor med lysrör kan man lika gärna låta vara tända, det krävs mer el att tända dem igen, än att låta dem vara på. Och hur är det egentligen med alla dessa maskiner som kan stå på stand-by: video, stero, TV etc?

Enligt foldern: man sparar på att stänga av alla maskiner helt, inte ha dem i stand-byläge.

Kan jag lita på det? Fortum vill väl ändå att man ska använda mer el?

Inga kommentarer: