lördag 5 juli 2008

Du kan kalla mig Lisa

Under vårterminen på högskolan lovordades Ronny Ambjörnssons bok "Mitt förnamn är Ronny" vid minst tre olika tillfällen, av olika lärare och föreläsare. Jag blev nyfiken, köpte boken och har nu läst den. Den var bra. Och den får mig att vilja skriva en egen version. Jag tänker på det när jag läser artiklar som Krasséns i Svenskan, där han kommenterar en utredning och bl a skriver att "i huvudsak är det personer från studievana hem som väljer att vidareutbilda sig". Jag kommer inte från något studievant hem. Knappt någon av mina närmaste vänner, från grundskolan, heller. Så är det också bara ett fåtal av oss som läst något på högskolan.

Jag känner inte heller igen mig i utredningens slutsats att "den som väljer att utbilda sig vidare gör sitt val främst utifrån förväntad inkomst efter examen." I så fall skulle väl knappast någon utbilda sig till förskollärare eller lågstadielärare.

Inga kommentarer: