tisdag 15 juli 2008

Elbranschen är kryptisk

När jag nu äntligen fått min avstämningsfaktura från Fortum, efter att jag fått min elmätare avläst (som jag tidigare skrivit om) - enbart för att jag nu har bytt elleverantör, så granskar jag den noga. Så inser jag att det är en post för nätet och en post som de kallar "elöverföring". Vad är det egentligen? Det är en kostnad på ca 33 öre/kWh. Priset per kWh till min elleverantör är ca 31 öre. Känns ju som att jag betalar dubbelt pris per kWh. Nu vill jag ha klarhet. Så jag ringer Fortum kundtjänst och får prata med Olle.
- Kan du förklara för mig vad "elöverföring" innebär?
- Ja, det är ett sammanslaget pris för reparationer och service.
- Hur menar du då? Jag har aldrig bett att få något reparerat från er - och jag har aldrig fått någon service från er.
- Alltså, tidigare debiterade vi enligt en nättariff, men nu är det ändrat så att priset är utslaget per kilowattimme.
- Jaha. Men vad är det för något, vad betalar jag för?
- Det är en kostnad som varje nätbolag själva får välja hur de vill lägga upp och det ska täcka reparationer, underhåll och service. Alltså, det är inte så lättförklarat, elbranschen är rätt komplicerad.
- Jo, tack, jag vet det.


Jag vill gärna byta nätbolag, men det är visst omöjligt. I så fall får jag flytta. När Fortum nu i dagarna istallerar en energibox till våra mätare (så att man ska kunna se sin elförbukning i realtid) så antar jag att det gör det hela ännu mer omöjligt att någonsin kunna byta bolag. De äger allt som hör till vårt elnät, de gör allt arbete; läger nya rör och sätter upp tillbehör o s v. Det är väl det jag betalar dyrt för.

Inga kommentarer: