onsdag 9 juli 2008

Selektivt minne (an understatement)

När jag rensar gamla papper hittar jag också gamla skolfoton och förundras över att jag inte minns många av de människor som jag spenderade flera år tillsammans med. Det slår mig att jag umgicks tillfälligt ett par gånger med några av dem som gick i min gymnasieklass 10 år efter att vi slutade skolan - och då umgicks jag med dem som bekanta, utan en tanke på att vi delat skolmaterial, dusch och bekymmer med varandra i ett tidigare liv. Det fanns inte ens i mitt medvetande. Hur är det möjligt?

Den värsta varianten av en liknande situation var när jag satt och tittade på mitt ex på pendeltåget, och kunde inte riktigt placera honom. Ändå hade vi levt ihop i ett år, och flyttat isär bara något halvår tidigare. Hur är jag funtad?

Inga kommentarer: