onsdag 16 juli 2008

Svenskfientlighet. Not.

Efter att nu ha läst intervjun i ETC med Åkesson så skulle jag nästan (bara nästan) kunna säga att det känns som att jag skulle vilja rösta på SD. Där finns mycket vettigt, men också mycket som känns som att mitt ex skulle kunnat haspla ur sig det (att mitt ex sedan också är väldigt lik Åkesson, gör mig lite illamående) - en man som inte vet (eller bryr sig om) bakgrunden till varför saker och ting i samhället ser ut som det gör idag, och byter åsikt med vindens riktning. Jag kan se hur många lättpåverkade kan lägga sin röst på SD.

Det jag fastnar mest för i intervjun är dock när Åkesson svarar: "Det är svårt att upprätthålla ett högt skattetryck om man inte känner sin granne, om man kanske inte ens pratar samma språk som sin granne." Det låter lite ologiskt för mig.

Sedan fastnar jag för hur man kan bedöma att en person är svensk eller inte. När är man tillräckligt svensk för att betraktas som svensk? Är inte det rätt subjektivt?Förra veckan diskuterade jag just svenskhet med min chef (då jag skulle vara en del av den svensktalande kontrollgruppen i ett språktest för forskning kring hur spansktalande invandrare har utvecklat sin svenska). Det var svårt att avgöra vem vi såg som svensk och vem vi såg som invandrad, men även nära vänner som kom hit på 60-talet ser sig inte direkt som svenska. Däremot kan jag ju hålla med Åkesson om att det ter sig som att dessa invandrare var mer benägna att anpassa sig till det svenska samhället, än de invandrare som kommit till Sverige det senaste årtiondet. Kanske det dock har att göra med att invandrare tidigare kom hit för att de (mer eller mindre) ville det, de var på sätt och vis tacksamma; att hitta jobb, att hitta en lugn plats. Idag är kanske invandrare mer medvetna om vilka rättigheter de borde åtnjuta (i sitt hemland), så när de tvingas lämna sitt hemland är de inte alls lika glada för att komma till vårt (i våra ögon) underbara land. Mentaliteten i världen har förändrats de senaste 50 åren.

Nu måste jag gå och prata med min granne - som inte pratar samma språk som jag - som har ringt på min dörr.

Inga kommentarer: