onsdag 10 september 2008

Det mesta är ändå bara rappakalja

Under min vfu får eleverna göra ett läsförståelsetest. De får läsa en text och sedan svara på några frågor. Svaren går att finna i texten. Texten handlar bl a om någon som har en plan om att göra någon annan svartsjuk. Frågan är varför. Det framgår också i texten att någon blir ombedd att dra dit pepparn växer, och kanske växer den i Norge. Frågan är var tror personen i texten att pepparn växer.

Större delen av lektionen sitter jag med den elev i klassen som har minst läsförståelse, han kommer ingen vart, och när de andra varit klara i 20 minuter har han ännu inte börjat skriva. Vi sätter oss enskilt och han får förklara för mig vad han förstår av frågorna. "Dra dit pepparna växer", vad betyder det egentligen. Han har ingen aning. Jag förklarar, men det är fortfarande abstrakt. Tillslut förstår han. Men vad är en plan egentligen? Vi benar ut det hela, borrar in oss i orden, kommer ned till kärnan av betydelsen. Utan att jag hjälper honom, så kan han sedan besvara frågorna.

Inga kommentarer: