fredag 19 september 2008

Varje krona av din lön kommer från dina kunder

Brukar jag tänka när jag står ansikte mot ansikte med någon som har ett serviceyrke, men som inte gör sitt jobb väl.

I morse var bussen 5 minuter sen och min hållplats är nr 1 efter starthållplatsen för bussen. I samma ögonblick som jag håller upp mitt kort för chauffören så säger han, utan att röra en min: "Du kan få ett annat kort också, från mig." Jag stannar upp och tittar lätt oförstående på honom. Vad menar han? Han sitter dock helt tyst och rör inte en min, men tittar på mig. Precis när jag ska fråga vad han menar så ser jag att han har en handsfree i örat och i nästa sekund hummar han och svarar något helt annat, och jag fattar att han pratar i telefon. Sedan sitter jag på helspänn under resan då han fortsätter att prata, medan han kör, om någon bil och lägenhet. Brukar det inte finnas en skylt på bussen där det står "samtal med föraren under färden undanbedes" eller något dylikt?

Inga kommentarer: