onsdag 10 september 2008

En annan bild av verkligheten

Under min VFU (praktik) blir jag i verksamheten presenterad som "Det här är NN, hon är Lärarkandidat". Lärarkandidat. Jag tycker det låter rätt fint, lite högtidligt, och anspelar på att vi är kandidater till att bli lärare. Det är inte säkert att vi blir lärare, men vi är i alla fall kandidater. Ungefär så. Vilket ju till viss del är sant.

Under min praktik igår fick jag följa en vikarie under en lektion (som totalt urartade) och insåg att jag nog inte skulle gjort det hela bättre. Tyvärr. Tillslut samlade vikarien klassen och bad varje elev presentera sig med namn, adress och intresse. Mest för att få tiden att gå. Då fascinerades jag över att ett flertal barn mycket solidariskt sa två adresser som sin hemadress. Så konkret det blev. De bor på två olika ställen. De kallar inte ett hem för sitt hem. De har två hem. Vad jobbigt, tänkte jag först. Men det måste väl vara ungefär som att ha en övernattningslägenhet, tänkte jag sedan. Eller inte, för då har man ändå ett ställe som man kallar sitt hem.

Inga kommentarer: