torsdag 4 september 2008

Nog för att jag återvinner, men...

Under biologilektionen i skolan kommer vår lärare in på matsmältning och hur olika varelser bryter ned cellulosa. Hon berättar att en hare äter upp sin avföring en gång, innan det kommer ut igen som små pluppar, i likhet med en ko som kan köra runt maten i sina olika magar. Fåren däremot tar hjälp av bakterier från blindtarmen för att befrämja matsmältningen. I förbifarten nämner hon att det finns de som tror att bakterier från blindtarmen hjälper även oss människor att bryta ned maten, sån mat som vi tidigare åt mycket mer av än idag, som gräs t ex. Jag tänker att det är därför min mage inte riktigt funkar som den ska sedan jag opererade bort blindtarmen. Den där förbaskade tarmstumpen kanske var bra till något i alla fall. Sedan ser jag på Eli Stone och där nämns samma sak; blindtarmen behövs. Jaha, då är det bekräftat.

Inga kommentarer: