torsdag 4 september 2008

Män i nämnder

Ja, och kvinnor för den delen.

Är de där för att tillföra "allmänt tyckande"? Min pappa satt i en nämnd när jag var liten. Jag trodde nog att han fått någon form av utbildning innan det.

Nu har jag läst delar ur alltför många våldtäktsmål där det framgår att det är någons personliga åsikt (oftast om kvinnans klädsel och/eller agerande) som gör att kvinnan som blivit våldtagen inte vinner målet. Jag fattar att det kan vara svårt att avgöra om någon är skyldig eller inte, men de som fäller en dom ska väl i alla fall kunna vara objektiva?

Om jag hade valt att dra mitt ex inför rätta när han la sig ovanpå mig, fastän jag inte ville, så skulle jag ha blivit förkrossad om jag inte blev trodd p g a att jag ju valt att lägga mig intill honom - i tron att jag där var trygg.

Inga kommentarer: