måndag 8 september 2008

Lärarhögskolan i ett nötskal

När jag började på Lärarhögskolan så blev jag och övriga studenter intalade att det var obligatoriskt att närvara på Basgruppsdagarna. Med frånvaro - utan gjorda kompletteringsuppgifter - så skulle vi inte kunna ta examen. Basgruppsdagarna är fyra dagar varje termin då vi med jämna mellanrum ska träffas ute i verkligheten och prata med andra studenter och verksamma lärare om hur det går med våra studier, samt få olika tips kring undervisning. Är väl tanken i alla fall. Att det sedan är så att de lärare ute på fältet som tar emot oss inte får någon ersättning för sitt arbete med oss, och inte heller några instruktioner från Lärarhögskolan har naturligtvis gjort att dagarna varierar enormt, både för oss som är i samma Basgrupp, men även Basgrupperna emellan. Det kan finnas ett flertal Basgrupper inom samma stadsdel. När så eleverna inte närvarar så faller det på fältlärarna att ge en lämplig uppgift som ska uppväga frånvaron. I vissa grupper får studenterna ingen sådan uppgift, i vissa grupper får studenterna en stor uppgift. Vissa grupper håller på 8.00-16.00, vissa håller på 10.00-14.00. I vissa grupper får studenterna läxor, i vissa grupper får studenterna aldrig läxor (f ö har jag uppfattat det som att det inte är tillåtet att ge läxor till Basgruppsdagarna).

Hela tiden har jag trott att Basgruppsdagar varit obligatoriskt sedan många år, men har nu fått veta att de första lärarstudenter som haft obligatoriska basgruppsdagar tog examen i våras. Och då uppdagades det att det fanns studenter som inte hade giltiga basgruppsdagar, men ändå kunde ta examen - eftersom varje kurs är en utbildning för sig och där räknas inga basgruppsdagar in. Godkänt på en kurs, är godkänt. Så dessa studenter behövde inte göra några kompletteringsuppgifter, utan kunde ändå ta examen. Nu har ett dokument gått ut till alla studenter från Lärarutbildningskansliet där de med emfas klargör att basgruppsdagarna är viktiga och att "det bör kunna vara meriterande för en student att i samband med en framtida anställning kunna visa att det i examensbeviset finns inskrivet att basgruppsarbetet fullgjorts". Ja, det bör kunna vara, tänker jag, men inte så troligt. Jag betvivlar starkt att basgruppsdagarna någonsin kommer att ha något värde på arbetsmarknaden. Hur ska de kunna ha det, så länge de inte är likvärdiga och det inte klargörs vad de innehåller?

Det hela ger dock lite bitter smak i munnen, då jag verkligen kämpat för att alltid vara på plats varje Basgruppsdag och så är det knappt värt något - på papper. För mig har det dock varit värt mycket, mina fältlärare kämpar för att ge oss något av värde.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var tur att jag gick in här...jag ögnade bara igenom mailet vi fick och tyckte att det var så luddigt skrivet så jag hade svårt att ta ut vad människan ville ha fram! Okej, nu behöver jag alltså inte läsa mailet igen utan nu förstår jag (trots att jag ögnade här också) precis vad de ville ha fram. Det kändes som om den röda tråden saknades i mailet...

Lisas syster sa...

Ja, den röda tråden var väl dold. De ville nog snarare inte att vi ens skulle veta vad det hela egentligen handlade om...

Anonym sa...

Fan, ni gnäller så jävla mycket på lärarhögskolan! Det ska inte svida i ögonen bara för att någon annan "skolkar" eller missar något i skolan. Det uppvisar bara hur omogen och dåligt självförtroende du har som måste störa dig på allt. Seriöst, det är var persons ansvar att få en bra utbildning. Den som inte har lärt sig något kommer inte fungera bra i arbetslivet. På papper hit och papper dit, det är hur du jobbar som är viktigt.

Men jag ska säga dig vad som är viktigt för din framtida karriär! Det är din personlighet, alla vill t.ex. anställa glada, positiva och kreativa lärare.

Det är något med kvinnliga hormoner som gör att ni måste gnälla om allt och störa er på allt! Väx upp och mogna någon gång! Hjälp dina klasskamrater om dom missar en viktig lektion istället för att gå till läraren och gnälla om att personen ska få underkänt.

På KTH! DÄR stöttar vi varandra och hjälper varandra istället. Om någon åker bort en vecka, då fejkar man närvaron och gör killens uppgifter så får du samma hjälp när du åker på semester eller är dödssjuk. Men det kanske bara är för att det är främst killar på min linje.

Vem är inte trött på ALLA bitchiga tjejer med låg utbildning som varenda en ska försöka ARMBÅGA sig fram i karriären! Dom finns överallt, dom är som zombier som bara har en sak i huvudet. Tryck ner och knivhugg alla andra i ryggen så att du själv ser ut att va någon.

Dom borde skapa ett piller(anti-hormoner) som man kan ge dessa sorgliga människor så att de kan hantera sina känslor och istället använda huvudet för att resonera över sitt agerande.

Hallå TJEJER när ska ni vakna upp och inse att ni inte styr ert eget beteende utan att det är känslor och hormoner! Allt från val av killar(ni e så jävla lätta!) till era oändliga utbrott. Jag har sagt det oändligt många gånger?! När ska ni tjejer GENOMSKÅDA ER SJÄLVA?!

Lisas syster sa...

Daniel: Jag skrattar verkligen högt när jag läser ditt inlägg. Vilken härligt negativ inställning du har till kvinnor!

För att klargöra min ståndpunkt: jag försvarar alltid LHS (numera SU) inför de som är negativa till min utbildning. Det är inte så illa som de flesta jag möter (utanför skolan) tror. Däremot är det det ständigt återkommande momentet av att vara "försökskanin" som jag ifrågasätter. Så snart vi studenter kritiserar något på LHS/SU så får vi svaret att vi var en försöksgrupp, de testade något nytt. Nu ska de (kanske) omvärdera.

Jag skulle aldrig "skvallra" för min lärare om någon inte är närvarande alt. gör sin uppgift. Vi är vuxna människor och jag räknar med att vår lärare är kompetent nog att göra sitt jobb.

Självklart hjälper jag och mina kurskamrater varandra när någon behöver hjälp, planerar om grupparbeten om någon ska resa bort, eller delger den som är sjuk vad den studenten har missat. Hur ska man annars kunna fungera i arbetslivet sedan, när det är så vi kommer behöva arbeta?

Hoppas du blir lycklig när du hittar din drömpartner, Daniel.