tisdag 9 september 2008

Synden straffar sig själv

På torsdag fyller min lärare år och vi ska ha en utflyktsdag i skogen med henne. Så jag tänkte att det kunde vara trevligt att i alla fall ta med en sockerkaka. För första gången på många år så köpte jag vetemjöl, till skillnad från glutenfritt mjöl, som är det enda som brukar få komma in i mitt hus. När så kakan är klar så tänker jag tanken: kanske jag borde tala om för sjuåringen att hon inte kan äta den här kakan och inte ska röra den, hon kan bli sjuk, men så tänker jag att hon inte brukar gå och pilla utan att fråga, så jag säger ingenting.

Nu har vi precis konstaterat att hon smakade en liten bit när hon var inne i köket för en stund sedan. "Den var ju trasig, så jag tog en bit där det var ett hål". Fan, fan, faaaaan. Dumma mig, dumma dig. Nu återstår att se vilken reaktion det ger. Sjuåringen började gråta när hon fattade att hon kunde må så dåligt som hon mådde förra gången.

Inga kommentarer: