lördag 20 september 2008

Never ending el-story

I somras installerade Fortum Energiboxen i vårt hus, som gör att de ska kunna läsa av min elförbrukning i realtid. Så jag ringde till Fortum för att få min aktuella mätarställning. Tjejen i kundtjänst svarar glatt.
- Den kan jag inte se, Energiboxen fungerar inte ännu, det tar några månader.
- Men det var ju några månader sedan den installerades.
- Jo, men det måste bli klart i hela ditt område, sedan tar det några månader.
Nu har hennes röst den där tonen som säger "vi har pratat klart, jag har inget mer att tillägga", som att jag skulle lägga på utan att få ett riktigt svar.
- Jaha, och vad inkluderas i "hela mitt område" och när är det färdigt?
- Det kan jag inte svara på, du får höra med Relacom, det är de som gör installationerna. Och de ligger lite efter med sitt arbete.
- Jaha, och vad har de för nummer?
Sedan ringde jag dem istället, och frågade när det skulle vara färdigt.
- När hela ditt område är klart. (Sagt med den avslutande rösten.)
- Jaha, och när är det?
- Det kan jag inte svara på, men om några månader.
- Okej, och när kan boxarna börja fungera?
- Tjaa, antagligen till jul.
- Till jul? Hur tänker du när du gör den beräkningen?
- Jaa, det är många som inte släpper in oss, tiderna passar inte alla och så vidare.
- Jaha, så det är även villaområden som ingår i "mitt område"?
- Ja, det är ett stort område.
- Exakt hur stort, vad består "mitt område" av?
- Det kan jag inet svara på exakt.
- Nähej, men du vet att det blir färdigt till jul?
- Jaa, eller jag skulle tro att det hela fungerar i januari.


I somras bytte jag också elleverantör. Första fakturan var väldigt låg. Även den andra fakturan var låg. Jag var glad. I dagarna kom dock en tilläggsfaktura med lika stora belopp, alltså totalbeloppet blev det dubbla. Jag var inte så glad. På kundtjänst undrade de ifall jag inte visste att priserna stigit?
- Jo, fast inte riktigt så mycket kanske.
- Men din årsförbrukning har ju gått ned.
- Jaha?
- Så då blir det inte lika mycket i det stora hela.
- Hur vet du förresten att min årsförbrukning har gått ned?
- Det har Fortum, din nätleverantör, meddelat.
- Vad då, utan att någon meddelat mig det? När hände det?
- När de installerade Energiboxen så läste de av mätaren. Så nu har de skrivit ned hela din årsförbrukning, till en lägre nivå.
- Jaha, så förra gången, för några månader sedan, när de sa att de läste av mätaren, så var det bara en beräkning från deras sida?
- Ja, jo, kanske.

Inga kommentarer: