onsdag 10 september 2008

Mognadsprocess

När jag har lämnat sjuåringen på skolan kommer hon och hennes åttaåriga kompis Gittan utspringade och frågar mig om inte Gittan kan följa med hem till oss idag. Gittan frågade mig vid tre tillfällen förra veckan. Det blev dock inte att hon följde med oss hem, p g a att mitt schema inte fungerade (jag skulle hämta sent), eller för att vi hade andra planer på eftermiddagen. Men jag erkänner: den främsta anledningen till att det inte blev av förra veckan var för att jag visste att det var Gittans pappa som hade henne den veckan och jag orkade inte riktigt bemöta/jaga honom och hans nya tjej. Gittans mamma är jag mer bundis med. Så idag blev det mer genomförbart.

När jag nu tänker efter så borde jag väl ta de konfrontationerna/situationerna med Gittans andra hem som ett tillfälle till övning i att bemöta olika sorters föräldrar - en uppgift som jag kommer att stå inför ofta framöver.

Inga kommentarer: