måndag 1 september 2008

Viljan lever ännu

Det är 10 år sedan som jag började läsa in de ämnen jag saknade för att kunna söka till Lärarhögskolan. Det sista ämnet var Naturvetenskap. Jag började på kursen, men läraren var så förbannat bitter och lektionerna så attans oinspirerande, så jag hoppade av. Jag kunde inte förstå hur ett ämne som är så intressant kunde göras så tråkigt och hur en lärare så lätt kunde ta död på det intresse och den glöd som vi elever visade. Jag tänkte dock inte djupare på det, la det bakom mig, och fortsatte min bana inom kontorsvärlden. Eftersom det var ett krav från Lärarhögskolan att ha NV, så var det bara att lägga det hela på hyllan.

För några år sedan befann jag mig i en valsituation: komma underfund med vad jag vill göra och börja studera eller börja söka nya jobb i kontorsvärlden. Jag upptäckte då att Lärarutbildningen såg annorlunda ut nu och att kravet att ha NV inte fanns kvar på den nivån jag ville studera.

När jag nu läser NV av eget val och får det serverat på ett sätt som inte går att överträffa gör det mig rent lycklig. Jag vill dela den glädjen med eleverna och tidigt väcka deras intresse för att våga ta i spindlar och småkryp (jag vill själv våga det mer än idag!), jag vill få dem intresserade av de fysiska lagarna och vad som får vår jord att leva. Nu vill jag hålla lusten vid liv.

Inga kommentarer: