tisdag 9 december 2008

Av Naturvetenskap kan det bli...

...en bombad stad under vatten.

I skolan har sjuåringen fått prova att göra mönster på papper med flytande lim, rapsolja, hårschampoo och vatten. Hon vill prova det hemma, vilket hon får. Däremot har vi inte flytande lim, så det utesluts, och skolans papper var nog vaxat, vilket inte vårt är. Sjuåringen är ändå rätt nöjd. När hon hållt på ett tag så vill hon berätta en historia kring sina fläckar och mönster. Hon pekar på några oljefläckar i vattnet, med blått schampoo runt omkring. Hon låter som en professor när hon berättar:
- Här är ett land, som heter...Danmark. Sen kommer det en bomb och hela landet försvinner.
(Hon häller mer vatten på, så det blir en enda stor fläck. Känns som en tsunamirekonstruktion, då jag för några dagar sedan förklarade vad en tsunami är.)
- En bomb?
- Ja.
- Var kommer bomben ifrån?
- Ett flygplan.
- Jaha. Var kommer flygplanet ifrån?
- Men, mamma, sluta. (Hon ser på mig med menande ögon, som att hon tycker att jag tramsar och fånar mig.)
- Vad då, jag undrar, flygplanet måste väl komma någonstans ifrån?
- Ja, ja. Men i alla fall. Här borta ligger det en ö (en fläck med olja i vatten). Den drunknar helt i vatten, men den lever vidare under vattnet i över hundra år. Den ön heter Atlanis. Där pratar man atlantisKA (sic!).
- Okej.
- Så. Det var min historia.
- Vad bra!

Inga kommentarer: