måndag 15 december 2008

Not my cup of tea

Sjuåringen testar att gå på basketträning för enbart flickor, 7-10 år, som en framtida aktivitet efter skolan. Det ska vara två ledare. Det är två tjejer, ca 17 år, som går på gymnasiet. Den ena är blond, blåögd, kritvit i hyn och en aning stel, den andra är svarthårig, brunögd, mörkhyad och en aning för avslappnad. Förra gången (första gången) vi testade det här så var den mörka tjejen försenad. Den blonda tjejen ursäktade att det var så att hon var ensam, så skulle det inte vara sa hon till mig. Hon virrade runt lika mycket som flickorna. Jag var den enda föräldern där. Sedan klev den mörka tjejen in och styrde upp det hela.

När vi nu var där för andra gången så var det samma scen: den mörka tjejen var försenad. När hon väl trillade in (ännu senare än förra gången) så hade hon med sig tre tjejkompisar och två killkompisar, också ca 17 år. Killkompisarna satte sig vid planen och drack juice och åt kakor, tjejkompisarna satte sig också där - och pratade och höll på med sina mobiler. När småflickorna tränade så tog killkompisarna en boll och spelade lite på ena sidan av planen.

Allt var helt ostrukturerat och kändes inte särskilt seriöst. Jag var ändå tvungen att gå och handla. När jag kom tillbaka så stod det fyra pappor utanför omklädningsrummet (som är låst under träningen) och väntade. När jag sedan blev insläppt så klev även de in. Fyra män som bara stod där i flickornas omklädningsrum. När så flickorna kom in och skulle börja klä av sig så tog jag i med myndighetsrösten och sa åt dem att de fick vänta utanför. De tittade förvånat på mig, men gick sedan ut. Flickorna tittade med tacksamhet på mig och någon sa att det var tur att jag sa till, annars hade hon inte vågat klä av sig.

Allvarligt. Tur att man får testa innan man betalar. Min unge kommer inte att börja på den träningen.

Inga kommentarer: