onsdag 17 december 2008

Klassificerad: låginkomsttagare

Igår hade sjuåringen sin killkompis Erik på besök. De spelade internetbaserade spel på min dator. Sedan ville de ha hjälp med att ladda upp ett spel. Medan jag stod där så frågade jag Erik vad han önskat sig i julklapp. Jag tror att han tog det som en fråga om vad jag skulle köpa till honom. Han drog på svaret och sa med en försiktig, men dryg ton:
- Alltså....jag tror inte att ni har råd att köpa det...
- Jaså, du? Vad har du önskat dig då, undrar jag. Star Wars Lego och ett sånt där spel som sjuåringen vill ha?
- Ja, exakt det, hur visste du det?!
- Men, mamma, han vill inte ha ponnyspelet...
- Nej, jag vill inte ha ett ponnyspel, jag vill ha Star Wars spelet.
- Ja, förstås. Ett sånt där Nintendo DS, eller vad heter det, som man fäller upp...?
- Ja, men jag har redan själva Nintendo, men nu vill jag ha nya spel.
- Okej.
- Mamma, nästan alla i tvåan - som önskat sig ett sånt spel - kommer att få det!! Alla har önskat sig det där Ponnyspelet... Jag vill också ha...
- Mhmm...

Inga kommentarer: