onsdag 17 december 2008

Höjden av tidsbesparing

Det är en konst att veta i vilken ände av t-banan man ska kliva på, så att man kommer närmast den uppgång som man ska använda när man kliver av t-banan på en annan station. Sedan är det bra att veta att man inte ska sätta sig allra längst fram/bak i t-banan, då det ofta blir extra fullt av folk just där. Några dörrar från slutet av t-banan brukar vara optimalt.

En norsk vän som var på besök för några år sedan tittade förbryllat på mig när jag sa att vi skulle gå längst fram på perrongen innan t-banan kom.
- Spelar det någon roll var på tåget vi kliver på?
- Ja, det sparar tid och vi klarar oss undan med minsta möjliga trängsel.

Jag insåg att det lät rätt vansinnigt när jag sa det - och han tyckte att det var väldigt galet också, så han vägrade.

Ändå gör jag det varje gång jag ska kliva på. Sjuåringen är van. Numera stannar hon upp på perrongen, tittar på mig för att få reda på vart vi ska gå.

Det är rätt jobbigt att sätta sig nära slutet av t-banan och under resans gång ändra planer och sikta på att gå av på en annan station - där "rätt" uppgång naturligtvis finns vid andra änden av perrongen...

Inga kommentarer: