söndag 7 december 2008

Bakom stängda dörrar

En bekant arbetar i en skola i Uppsala. De senaste fem åren har rektorn skickat ut en enkät som lärarna på skolan uppmanas att fylla i. Varje år är det många lärare som vägrar. I år var det 52 av 75 lärare som inte svarade på enkäten.

Utskicket består av två enkäter. Det ena arket är ett färgglatt papper med rutor att kryssa i, där skolans logo finns med, och du tillåts vara anonym som lärare.

Det andra arket är ett vitt papper som består av fyra punkter som ska fyllas i. Överst står det: "Var vänlig hantera detta diskret, ställ inga frågor utan gör Din egen bedömning."

Sedan kommer punkterna:
"Hur många elever har Du i Din tjänst?
Hur många av dessa tror Du har något funktionshinder?
Hur många tror Du har invandrarbakgrund?
Ditt namn:_________________"


"Tror du har...?" Ursäkta mig, men hur i h-e ska någon som inte har adekvat utbildning i att göra den här sortens utvärdering kunna bedömma om en elev har ett funktionshinder? Borde inte den infon komma från föräldrarna och kommunen? Och hur bedömmer man om någon har invandrarbakgrund - ska två generationer tillbaka vara invandrade, eller räcker det med en? De barn som har en svensk och en invandrad förälder då, vad blir de?

Dessa frågor ska ställas till föräldrarna och gör man inte det, så är det i mina ögon något fuffens som pågår. När lärarna inte besvarade enkäten så blev de uppmanade att göra det, "för det är positivt för skolan". På vilket sätt? Får de mer pengar ifall de kan visa på att (de har gissat sig till att) de har elever som kräver mer resurser?

Inga kommentarer: