fredag 13 februari 2009

Framtiden är här

Som klassförälder har jag nu lagt upp en blogg för sjuåringens klass, där gemensamma inlägg som berör klassen kan läggas in. Samtidigt tänker jag mig att barnen i klassen skulle kunna göra inlägg där: öva på internetanvändande (jag har sett det användas i klasser under min praktik). Jag är dock alltid mån om integritet och skulle aldrig publicera bilder av barn/föräldrar utan deras medgivande eller nämna någons (riktiga) namn. För att sprida bloggadressen bad jag sjuåringens lärare att lämna ut ett papper till föräldrarna. "Jättebra idé", tyckte sjuåringens lärare. Tills hon nämnde det för rektorn som sa blankt nej till att skolan överhuvudtaget skulle ha med det hela att göra. Spännande, tänkte jag, nu ska jag få lära mig något nytt - är det en specifikt för sjuåringens skola eller gäller det generellt för alla skolor? Läraren hade inget rakt svar, "för att ha ryggen fri", ungefär, lät det som rektorn uttryckt det hela. Personuppgiftslagen och skyddad identitet kom dock upp som förklaring till det hela. Vilket verkar galet i mina ögon, när inget av det är aktuellt, men okej; jag delar ut dem själv.

Under genomgången av vår praktik med mina studentkamrater på högskolan så framkommer det att de flesta anser att personal i skolverksamheter har för lite koll på de tekniska resurser som finns idag: internet, spel, ipod etc. Hur ska skolan då kunna intressera dagens elever? Till viss del håller jag med. Mycket av tekniken kan integreras i skolverksamheten - istället för att uteslutas.

Inga kommentarer: