onsdag 18 februari 2009

In a time when women ruled the world

Under min vfu (prakitk) i en årskurs 3 så får eleverna sätta sig i grupp och fundera över hur man etiskt beter sig på ett bra sätt mot sina kamrater (i förebyggande syfte). I varje grupp fattar flickorna pennorna och pojkarna lutar sig tillbaka. Oavsett om det är fler än en flicka i varje grupp så turas de om att skriva. Inte en enda pojke skriver ett enda ord under hela lektionen. Flickorna tar på sig det frivilligt, välvilligt.

Jag kommer att tänka på det nu när jag sitter i min skolas bibliotek och mitt emot mig sitter en grupp med blivande idrottslärare: fem killar och en tjej. Tjejen tar ledningen, sätter sig vid datorn, håller i skrivandet, formulerar orden, kollar av med killarna. Killarna surfar, pratar, kommenterar texten, kommer med något inlägg. Tjejen skriver och skriver. Inom några timmar är de färdiga och alla är nöjda.

Inga kommentarer: