onsdag 11 februari 2009

Free your mind and legitimation will follow

Ibland hävdar jag att det borde finnas någon form av föräldralegitimation. Inte för att inte alla ska kunna bli föräldrar, utan för att alla som ska bli föräldrar borde få viss info. Föräldragruppen på BVC i alla ära, men jag syftar på kontinuerlig utbildning om barns psykologi och utveckling. Då kanske det inte sedan skulle skära sig så mellan vissa föräldrar och lärare i skolan.

Hur blir det nu då med lärarlegitimationen? Den kommer väl troligen att införas. Jag kan tycka att det nog är bra. Det kanske gör att det hela blir mer uppstyrt. Kanske ger det mer pndus till yrket. (Och gärna mer lön.) Även om det väl i slutänden handlar om att lärare måste få mer tid och resurser (mindre administrativt arbete - och fler lärare per elev) till sitt förfogande, för att kunna fungera bra. När lärarna ges möjlighet att fungera bra, så tror jag också att de uppfattas som bra lärare och då skulle yrket per automatik få mer "credit" från allmänheten. Sedan kanske inte alla lärarstudenter borde få bli lärare.

Jag läste en intervju med Jörgen Ullenhag (som lagt förslaget till legitimerade lärare) i Lärarnas tidning nr 11/08. Han verkar vara av den åsikten att de som inte är lämpliga borde stoppas redan på Lärarhögskolan.

"Jag tycker att man ibland är för snäll idag när det gäller att avråda studenter under utbildningstiden, det är ganska grymt att släppa igenom dem som uppenbarligen inte kommer att klara av yrket."


Är det någon som vet någon som blivit rekommenderad att inte fortsätta sin utbildning? Jag börjar undra om det någonsin sker. Min handledarlärare försökte en gång sätta stopp för en student som hon fann olämplig (studenten vågade inte tala inför eleverna), men proceduren var som ett moment 22.

Inga kommentarer: