fredag 6 februari 2009

Verklighetsbaserad kunskap

En åttaåring berättar för mig att hon var i Thailand förra året.
- Var det varmt där?
- Mmmmm....
- Har ni varit där förut?
- Ja, två gånger. Min moster har varit där fler gånger, de har ett hus där.
- Jaha, ja, det verkar som många svenskar gillar att åka dit. Jag har aldrig varit där.
- Min mosters man dog där.
- Oj, då, vad sorgligt!
- Mmmm...det var en stor våg som kom.
- Jaha, var de där för några år sedan, när det var den stora tsunamin?
- Ja.
- Hur gick det för dem?
- Hennes man drunknade, men hon klarade sig. Alltså hon blev ju skadad och så...
- Ja, det kan jag tänka mig.
- Hon hade ett stort sår här (visar på skuldran) och sand i lungorna.
- Åh, vad hemskt.
- Vad då? säger hennes kompis, som är intill henne.
- Min moster skadade sig i tsunamin i Thailand.
- Su...vad då?
- Alltså, det är när det blir en jordbävning i havet och så kommer det stora vågor.
- Jaha...
Sedan kittlar kompisen henne och de skrattar båda två och börjar busa med varandra.

Inga kommentarer: