tisdag 3 februari 2009

Game on

Tillsammans med eleverna väntar jag i kapprummet på att läraren ska komma och öppna klassrummet. Det är givande att sitta med dem där, det har blivit vår ritual under min praktik. Vi kan prata om saker som vi inte pratar om i klassrummet. En av tjejerna håller på med sin mobil. En annan tjej tar då upp sin mobil och beklagar sig över att den är så tjcok. Hon har ärvt den från sin bror, så hon fick inte välja vilken hon skulle ha. Jag tar fram min mobil och vi lägger dem på bordet och jämför tjockleken. Hennes är någon millimeter tjockare än mig, men hon är nöjd när jag berömmer vilka fina färger hennes mobil har. Fyra tjejer slänger sig fram för att titta på min mobil när jag tar upp den. De vill se hur den fungerar, vad man kan göra med den. En tjej säger att hennes mammas kompis har en likadan. Hon vet ett spel man kan spela, så låter det discomusik under tiden. Det är mer än jag själv vet. Hon visar mig spelet på min mobil. Jag säger:
- Jaha, det fungerar ungefär som Tetris.
- Tetris? Det vet inte jag vad det är för något, men så här gör man...
Sedan visar hon mig spelet och tillsammans lyssnar vi på musiken. Sedan kommer läraren och vi går glada i hågen in i klassrummet, där eleverna låser in sina mobiler i lärarens skåp.

Inga kommentarer: